Varavoima- ja generaattorihuolto

Ylläpidä varavoimajärjestelmien toimintavarmuutta säännöllisellä huollolla

Tiesitkö, että varavoimakoneiden huolto perustuu ympärivuorokautisen käynnistys- ja käyntivalmiuden ylläpitämiseen, ei laitteiston käyntituntimäärään? Valitettavan usein varavoimakoneiden huolto ja testaus laiminlyödään, jonka seurauksena varavoimakone ei välttämättä toimi silloin kuin sitä tarvittaisiin. Varavoimakone onkin yleensä huollettava vähintään kerran vuodessa, ja sille on tehtävä koeajo vähintään kerran kuukaudessa.

Varavoimakoneena käytetyn dieselmoottorin vikaantuminen eroaa oleellisesti ajoneuvo- tai laivakäytössä olevista dieselmoottoreista. Niissä vikaantuminen johtuu usein kuluvien osien vikaantumisesta, kun taas varavoimakone yleensä vikaantuu korroosion, kosteuden tai käyttämättömyyden seurauksena.

Varavoimajärjestelmä koostuu dieselmoottorista, generaattorista, apujärjestelmistä, automatiikasta sekä muista ohjausjärjestelmistä. Varavoimajärjestelmien huoltaminen vaatii laaja-alaista osaamista edellä mainituilta osa-alueilta ja siksi huolto onkin syytä jättää ammattilaiselle, joka hallitsee kaikki järjestelmän osa-alueet. Järjestelmän luotettavuus perustuu laitteiston osien, komponenttien ja ohjelmistojen laadun lisäksi järjestelmän säännölliseen testaamiseen ja suunnitelmalliseen kunnossapitoon.

Huollamme Machineryllä kaikki dieselgeneraattorit, merkistä riippumatta. Huollossa käytämme vain korkealuokkaisia varaosia ja tarvikkeita. Käytämme huolloissa Fleetguard suodattimia ja moottoriöljynä Valvoline Premium Blue öljyä. Jäähdytinnesteenä käytämme korkealuokkaista ja pitkäikäistä Fleetguard jäähdytinnestettä. Kysy lisää, autamme mielellämme valitsemaan teille sopivan varavoimahuoltopalvelupaketin!

Säännöllisellä huollolla sekä koeajoilla saadaan dieselgeneraattoreiden elinikää pidennettyä. Huoltojen lisäksi on tärkeää ottaa huomioon myös varavoima-automatiikka. Vanhentunut automatiikka ei ole toiminnaltaan enää yhtä luotettava. Komponenttien saatavuus myös heikkenee ajan myötä, joka on riski laitteiston ylläpidolle.

Varavoimajärjestelmien modernisoinnit

Hyvin toimivaa varavoimakonetta ei tarvitse uusia kokonaan vanhentuneen ohjausautomatiikan takia. Pidentääkseen varavoimakoneen käyttöikää, voidaan automatiikka modernisoida, jolloin säästetään huomattavasti kustannuksissa sekä saadaan varavoimajärjestelmälle helposti jopa 20 vuotta lisää käyttöaikaa. Varavoimakoneen kuntokartoitus ja ohjausautomatiikan uusinta on huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin koko varavoimajärjestelmän uusiminen asennuksineen.

Varavoimahuolto

Huolto ja koneen testaaminen

Vuosihuollossa koneen öljyt ja suodattimet vaihdetaan. Kaikki letkut, liitokset, nesteiden tasot ja arvot (mm. DCA, korroosio ja pakkaskestävyys) sekä polttoainejärjestelmä tarkastetaan. Tämän lisäksi starttiakusto testataan.

Huollon jälkeen suoritetaan koekäyttö ilman kuormaa tai kuormitettuna jos mahdollista. Koekäytön aikana tarkkaillaan moottorin käyntiä, mittauksia ja vuotoja sekä generaattorin mittauksia. Tämän jälkeen tarkistetaan vielä, ettei mitään vuotoja ole jäänyt. Huollosta saa erillisen raportin, josta ilmenee tehdyt työt, suodattimien ja öljyjen tyypit, havaitut puutteet sekä viat, korjaussuositukset sekä koekäytön pöytäkirja.

 

Vuosihuoltoon sisältyy seuraavat toimenpiteet:

  • Moottoriöljyjen vaihto
  • Öljynsuodattimien vaihto
  • Polttoainesuodattimien vaihto
  • DCA suodattimien vaihto
  • Hihnojen kunnon ja kireyden tarkistus/kiristys
  • Jäähdytysnesteen tason ja DCA pitoisuuden tarkistus
  • Jäähdytysnesteen pinnan varoituksen ja laukaisun toiminnan tarkistus
  • Letkuliitosten kireyden tarkistus/kiristys
  • Kampikammion huohotin säiliöiden tyhjennys
  • Varoitusvalojen koestus
  • Sulakkeiden tarkistus
  • Ilmasuodattimien tarkistus/Vaihto
  • Starttiakkujen verkkovaraajien toiminnan tarkastus
  • Starttiakkujen rasitustesti
  • Akkunesteiden tarkistus
  • Peltimoottoreiden toiminnan tarkastus
  • Moottorin aivoyksikön vikakoodien luku
  • Moottorin käynnintarkkailu käsikäytöllä käytettäessä

Varavoimajärjestelmien polttoainelinjojen uusinnat

Varavoimakoneiden polttoainelinjojen käyttöikä on rajallinen ja ne vaativat ennen pitkää uusimista: tiivisteet saattavat alkaa vuotaa ja letkut haurastua, jolloin linjasto ei enää täytä tehtäväänsä eikä ole turvallinen.

Varavoimahuoltojen ja -korjausten lisäksi tarjoamme asiakkaillemme nyt myös kiinteiden varavoimakoneiden polttoainelinjojen uusinnan HST- tai RST-putkilla. Menetelmä perustuu Haelok -tekniikkaan, jolloin liitos tehdään puristustyökalulla ilman kumitiivisteitä. Puristusliitos tehdään nopeasti, pitävästi ja ilman tulitöitä. Polttoainelinjasta tulee erittäin kestävä, huoltovapaa ja pitkäaikainen.

Polttoaineputket

Machinery Oy on teknisen kaupan ja palvelujen yhdistyksen jäsen ja noudatamme palveluliiketoiminnassamme yleisiä toimitusehtoja. (liite)

Varavoimahuoltouutisia

Toimitusehdot

Lue tästä varavoimahuollon asiakastarina

 

 

 

Tarjouspyyntö

Myynti

Huoltopalvelut - Varavoima


0201630435

Janne Sevälä Janne Sevälä

Työnjohtaja

020 163 0408

janne.sevala@machinery.fi

Robert Eerola

Työnjohtaja

0201630356

robert.eerola@machinery.fi

Kaikki yhteystiedot

Huolto ja varaosat