Varavoima- ja generaattorihuolto
Ylläpidä varavoimajärjestelmien toimintavarmuutta säännöllisellä huollolla
Tiesitkö, että varavoimakoneiden huolto perustuu ympärivuorokautisen käynnistys- ja käyntivalmiuden ylläpitämiseen, ei laitteiston käyntituntimäärään? Valitettavan usein varavoimakoneiden huolto ja testaus laiminlyödään, jonka seurauksena varavoimakone ei välttämättä toimi silloin kuin sitä tarvittaisiin. Varavoimakone onkin yleensä huollettava vähintään kerran vuodessa, ja sille on tehtävä koeajo vähintään kerran kuukaudessa.
Varavoimakoneena käytetyn dieselmoottorin vikaantuminen eroaa oleellisesti ajoneuvo- tai laivakäytössä olevista dieselmoottoreista. Niissä vikaantuminen johtuu usein kuluvien osien vikaantumisesta, kun taas varavoimakone yleensä vikaantuu korroosion, kosteuden tai käyttämättömyyden seurauksena.
Varavoimajärjestelmä koostuu dieselmoottorista, generaattorista, apujärjestelmistä, automatiikasta sekä muista ohjausjärjestelmistä. Varavoimajärjestelmien huoltaminen vaatii laaja-alaista osaamista edellä mainituilta osa-alueilta ja siksi huolto onkin syytä jättää ammattilaiselle, joka hallitsee kaikki järjestelmän osa-alueet. Järjestelmän luotettavuus perustuu laitteiston osien, komponenttien ja ohjelmistojen laadun lisäksi järjestelmän säännölliseen testaamiseen ja suunnitelmalliseen kunnossapitoon.
Huollamme Machineryllä kaikki dieselgeneraattorit, merkistä riippumatta. Huollossa käytämme vain korkealuokkaisia varaosia ja tarvikkeita. Käytämme huolloissa Fleetguard suodattimia ja moottoriöljynä Valvoline Premium Blue öljyä. Jäähdytinnesteenä käytämme korkealuokkaista ja pitkäikäistä Fleetguard jäähdytinnestettä. Kysy lisää, autamme mielellämme valitsemaan teille sopivan varavoimahuoltopalvelupaketin!
Säännöllisellä huollolla sekä koeajoilla saadaan dieselgeneraattoreiden elinikää pidennettyä. Huoltojen lisäksi on tärkeää ottaa huomioon myös varavoima-automatiikka. Vanhentunut automatiikka ei ole toiminnaltaan enää yhtä luotettava. Komponenttien saatavuus myös heikkenee ajan myötä, joka on riski laitteiston ylläpidolle.
Yleisimmät vikakohteet
- Käynnistysakusto
- Jäähdytysjärjestelmä
- Polttoainejärjestelmä
- Voiteluöljyjärjestelmä
- Generaattori
- Merkkivalot
- Mittaristo
- Automatiikka
- Apujärjestelmät
Varavoimajärjestelmien modernisoinnit
Hyvin toimivaa varavoimakonetta ei tarvitse uusia kokonaan vanhentuneen ohjausautomatiikan takia. Pidentääkseen varavoimakoneen käyttöikää, voidaan automatiikka modernisoida, jolloin säästetään huomattavasti kustannuksissa sekä saadaan varavoimajärjestelmälle helposti jopa 20 vuotta lisää käyttöaikaa. Varavoimakoneen kuntokartoitus ja ohjausautomatiikan uusinta on huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin koko varavoimajärjestelmän uusiminen asennuksineen.
Huolto ja koneen testaaminen
Vuosihuollossa koneen öljyt ja suodattimet vaihdetaan. Kaikki letkut, liitokset, nesteiden tasot ja arvot (mm. DCA, korroosio ja pakkaskestävyys) sekä polttoainejärjestelmä tarkastetaan. Tämän lisäksi starttiakusto testataan.
Huollon jälkeen suoritetaan koekäyttö ilman kuormaa tai kuormitettuna jos mahdollista. Koekäytön aikana tarkkaillaan moottorin käyntiä, mittauksia ja vuotoja sekä generaattorin mittauksia. Tämän jälkeen tarkistetaan vielä, ettei mitään vuotoja ole jäänyt. Huollosta saa erillisen raportin, josta ilmenee tehdyt työt, suodattimien ja öljyjen tyypit, havaitut puutteet sekä viat, korjaussuositukset sekä koekäytön pöytäkirja.
Varavoimahuollon hyödyt
- Oikeat ennakoivat huoltotoimenpiteet
- Mahdolliset viat löytyvät testaamalla, eivät sähkökatkotilanteessa
- Kiinteä hinta – Ei piilokustannuksia
- Koulutetut ja kokeneet huoltoteknikot
- Raportointi ja testauspöytäkirjat
- Seuraavaa huoltoa ei tarvitse muistaa tilata erikseen
Vuosihuoltoon sisältyvät seuraavat toimenpiteet:
- Dieselmoottori
- Dieselmoottorin huoltotoimenpiteet (Öljy, – polttoaine,- ja ilmasuodattimet ja moottoriöljyt)
- Dieselmoottorin huohotusjärjestelmän tarkastus
- Käyttöhihnojen ja kiristimien kunnon tarkastukset
- Jäähdytysjärjestelmän kunnon ja letkujen sekä liittimien tarkastus
- Kumityynyjen ja kiinnitysten tarkastus
- Ulkoisten nestevuotojen tarkastus
- Polttoainelinjojen tarkastus
- Moottorin laturin toiminnan tarkastus*
- Kosketussuojauksien tarkastus
- Generaattori
- Jännitteensäätimen toiminnan tarkastus*
- Kaapeloinnin ja liittimien tarkastus
- Laakerin kunnon tarkastus ja voitelu, mikäli mahdollista
- Kytkimen silmämääräinen tarkastus (jos on)
- Apujärjestelmät
- Ilmanvaihtojärjestelmän toiminnan tarkastaminen* (Pellit, puhaltimet, säleiköt, kanavat jne.)
- Pakoputkiston kunnon tarkastaminen ja vesitys, mikäli mahdollista*
- Esilämmittimien tarkastus
- Vuotohälyttimien testaus
- Käynnistysakusto
- Käynnistysakuston kunnon tarkastus
- Käynnistysakkujen ylläpitolaturien tarkastus
- Polttoainejärjestelmän tarkastus
- Polttoainelinjojen kunnon tarkastus
- Polttoainejärjestelmä
- Tankkausautomatiikan tarkastus
- Hälytystoimintojen testaus
- Automatiikka ja katkaisijat
- Vikahistorian luku
- Mittareiden tarkastus
- Hälytysten ja varoitusvalojen koestus
- Tahdistuksen koestus*
- Kosketussuojauksien tarkastus
- Maadoitusten tarkastus
- Katkaisijoiden asetusten tarkastus ja toiminnan koestus*
- Syöttökaapeleiden kunnon ja liitosten tarkastus
- Hätä-Seis-piirin toiminnan tarkastus*
- Turvallisuus (Konehuone)
- Konetilan siisteys ja esteetön pääsy keskuksille
- Alkusammutuskaluston tarkastus
- Tilojen lukitukset sekä lämmitys
- Tarkastetaan opaste ja varoituskilvet
- Tarkastetaan valaistus
- Liikuteltavat dieselgeneraattorit
- Tarkastetaan valot, heijastimet ja merkkivalot
- Tarkastetaan rengaspaineet ja renkaiden kunto
- Pysäköintijarrun toiminta
- Käyttöjarrun toiminta
- Dieselgeneraattorin kiinnitykset pyöräalustaan
- Koeajo
- Koeajon aikaisten käyntiparametrien tallentaminen
- Toimintavalmius
- Varavoimakoneen asettaminen automaattitilaan
- Raportointi
- Huoltoraportin ja testauspöytäkirjojen laatiminen ja toimittaminen
Varavoimajärjestelmien polttoainelinjojen uusinnat
Varavoimakoneiden polttoainelinjojen käyttöikä on rajallinen ja ne vaativat ennen pitkää uusimista: tiivisteet saattavat alkaa vuotaa ja letkut haurastua, jolloin linjasto ei enää täytä tehtäväänsä eikä ole turvallinen.
Varavoimahuoltojen ja -korjausten lisäksi tarjoamme asiakkaillemme nyt myös kiinteiden varavoimakoneiden polttoainelinjojen uusinnan HST- tai RST-putkilla. Menetelmä perustuu Haelok -tekniikkaan, jolloin liitos tehdään puristustyökalulla ilman kumitiivisteitä. Puristusliitos tehdään nopeasti, pitävästi ja ilman tulitöitä. Polttoainelinjasta tulee erittäin kestävä, huoltovapaa ja pitkäaikainen.
Machinery Oy on teknisen kaupan ja palvelujen yhdistyksen jäsen ja noudatamme palveluliiketoiminnassamme yleisiä toimitusehtoja.
Lue tästä varavoimahuollon asiakastarina
Tarjouspyyntö
Myynti