Cummins-moottori turvaamaan Gottwald-satamanosturin raskasta käyttöä
Mitä lähes 25 000 tuntia ajetulle moottorille kannattaa tehdä, jotta voitaisiin varmistaa, että moottorin takia ei tule ennakoimattomia pysähdyksiä raskaassa satamanosturin käytössä? Vuoden 2020 lopulla asiakkaamme otti Machineryyn yhteyttä tämän asian merkeissä. Kyseessä oleva nosturi on sähköllä toimiva Gottwaldin 140 tonnin nostokapasiteetin satamanosturi, jolle käyttövoimaa antaa generaattori.
Vaihtoehtona tapauksessa oli alkuperäisen moottorin kunnostus tai uuden moottorin hankinta. Asiakas päätti hankkia uuden moottorin, jolloin vanha moottori huolletaan asiakkaan varamoottoriksi. Moottori oli tarkoitus vaihtaa jo kesällä 2021, mutta sataman kiireinen laivaliikenne ei sallinut nosturin käytöstä poistoa vuoden 2021 puolella. Machinery varastoi moottorin Vantaan toimipisteellä, kunnes vaihto toteutettiin alkuvuodesta 2022.
Kyseessä oleva moottori on malliltaan Cummins QST30-G2, joka on 12-sylinterinen ja iskutilavuudeltaan 30 litraa. Tehoa kyseisestä moottorista irtoaa 895 kW (1200 hp) / 1800 kierroksella. Cummins-moottori tulee pyörittämään sähköllä toimivaa Gottwald-satamanosturille käyttövoiman antavaa generaattoria. Moottorin vaihdon yhteydessä modernisoitiin myös voimapaketin ohjausjärjestelmä, vaihdettiin generaattorin laakerit ja tarkistettiin generaattori muilta osin, sekä vaihdettiin moottorin ja generaattorin välinen joustokytkin. Työ tehtiin Machineryn Vantaan moottorikorjaamolla.
Jotta uusi moottori olisi yhteensopiva vanhan koneikon ohjauskeskuksen kanssa, päivitettiin ohjauskeskus uuteen. Suunnittelussa huomioitiin yksityiskohtaisesti vanhan ohjauskeskuksen toiminnot ja mitat, sekä varmistettiin, että olemassa olevaan järjestelmään tulevat sähköliitynnät olisivat suoraan yhteensopivat. Suunnittelussa huomioitiin lisäksi asiakkaan erityistoiveet. Moottoriin lisättiin 1000 rpm tyhjäkäyntitoiminto, joka on käytössä 5 sekuntia moottorin käynnistyksen jälkeen ja 5 sekuntia moottorin pysäytyskäskyn jälkeen. Tällä saadaan pidennettyä mm. turbojen elinikää huomattavasti. Moottori kaapeloitiin uudelleen ja testattiin uuden ohjauskeskuksen kanssa moottorikorjaamolla. Testauksien jälkeen moottori toimitettiin asiakkaalle ja asiakas suoritti koneikon asennuksen paikalleen.
Paikan päällä käyttöönotossa testattiin hälytyksien ja koneikon toiminta olemassa olevan automaatiojärjestelmän kanssa. Käyttöönotto sujui nopeasti ja asiakas oli jo ehtinyt tekemään omia testauksia 100 käyttötunnin ajan ilman ongelmia.
Lue lisää Cummins-moottoreista: https://machinery.fi/voimantuotto/moottorit
Cummins sivuille: https://www.cummins.com/g-drive-engines/diesel-qst30-series
Ajankohtaista
SafanDarley – pakettitarjoukset : voimassa vuoden 2024 loppuun saakka
Lue lisäälevytyökoneet
Machinery ja Voitelukeskus ovat käynnistäneet yhteistyön koskien Fleetguard- ja Valvoline-tuotteiden jakelua
Lue lisäävoimantuotto
Machineryn toimittama Cummins Onan -merigeneraattori tuo modernia voimaa perinteiseen Astrid purjelaivaan
Lue lisääkonetoimitukset