Suomalainen meriteollisuus esittelee uuden sukupolven ruoppausaluksen – Voimanlähteenä Cummins-moottorit
Uudenkaupungin Työvene Oy otti venesuunnittelussa seuraavan askeleen, suunnitellessaan puolalaiselle loppuasiakkaalle mittavan kokoisen ja räätälöidyn ruoppausaluksen. Projektista tekee merkittävän paitsi aluksen vaikuttava koko, myös se, että Suomessa ei ole valmistunut ruoppausaluksia vuosiin – tämä on ensimmäinen laatuaan pitkään aikaan. Työveneen lisäksi projektiin osallistui useampi alihankkija, mukaan lukien Machinery ja sähköurakoinnista vastannut Telesilta.
Projekti käynnistyi maaliskuussa 2022 ja päättyi kesäkuussa 2024, työllistäen vilkkaimmillaan samanaikaisesti yhteensä jopa 70 henkilöä. Valmistuttuaan alus toimitettiin Puolaan, jossa se aloittaa toimintansa paikallisten vesiväylien ylläpidossa. Aluksen operointiin tilaaja aikoo käyttää kuuden hengen miehistöä, mikä korostaa aluksen tehokkuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Alus on mittavan kokoinen ja pitää sisällään jopa 1000 kuution säiliön ruopattavalle materiaalille.
Tämä projekti ei ole vain tekninen saavutus, vaan myös esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä ja innovatiivisesta suunnittelusta suomalaisessa meriteollisuudessa. Suomen laivanrakennusosaaminen pääsee jälleen kerran esille tässä hankkeessa, joka vahvistaa maan asemaa korkealaatuisten meriteknologisten ratkaisujen toimittajana Euroopan markkinoilla.
CUMMINS-MOOTTOREISTA JA MERIGENERAATTOREISTA SAUMATONTA VOIMAA VESIVÄYLIEN YLLÄPITOON
Machinery toimitti Työveneen ruoppausalusprojektiin Cummins -moottorit ja merigeneraattorit. Projektiin toimitettiin neljä Cummins QSK19 -moottoria, 2 kappaletta varustettuna ZF 3310 vaihteistoilla, jotka toimivat sekä aluksen propulsiomoottoreina sekä 2 kpl paketoituna Stamford generaattoreilla aluksen virrantuotantoon. Nämä moottorit tuottavat propulsiokäytössä 559 kW (750 hevosvoiman) tehon, ja generaattorikäytössä 526 kW (705 hevosvoiman) tehon.
Lisäksi iso ruoppauspumppu saa voimansa tehokkaasta Cummins QSK38 -moottorista, joka tuottaa 746 kW (1000 hevosvoiman) tehon. Aluksen hätägeneraattorina toimii Cummins QSB7 -moottori.
Kaikki edellä mainitut moottorit, lukuun ottamatta hätägeneraattorin QSB7-moottoria, täyttävät IMO 3 -päästövaatimukset. Tämä on saavutettu asentamalla moottoreihin SCR-järjestelmä (Selective Catalytic Reduction), joka vähentää merkittävästi päästöjä ja varmistaa ympäristöystävällisen toiminnan.
”Toimitimme alukseen sekä päämoottorin, ruoppauspumpun moottorin ja generaattorit, hätägeneraattoria unohtamatta. Näin laajan kokonaisuuden asennus ja yhteensovittaminen vaatii paljon suunnittelua ja asennustyötä. Projekti oli kooltaan iso ja aika haastava, mutta samalla todella opettavainen ja saatiin projekti maaliin hyvällä yhteistyöllä.”, kertoo Machineryn myynti- ja applikaatioinsinööri Petri Flinkman.
Projekti itsessään on ollut laaja ja vaativa, sillä kyseessä on pitkälle räätälöity erikoisalus, joka on suunniteltu tilaajan rakennuserittelyn ja konseptin pohjalta. Erityispiirteenä aluksessa on suhteellisen pieni syväys, joka mahdollistaa työskentelyn matalissa väylissä, sekä hydraulisesti kaadettavat mastot, jotka olivat suunnittelun kannalta tämän kokoluokan aluksessa haastavampia toteuttaa kuin tavanomaiset kaadettavat mastot, ja vaati näin ollen enemmän laskentaa ja suunnittelua Työveneeltä.
”Yhteistyö sujui Machineryn kanssa hyvin. Machineryn henkilökunta toimi suoraselkäisesti ja projektista aidosti kiinnostuneella tavalla. Machineryn tiimi pysyi sitoutuneena koko prosessin ajan, varmistaen, että kaikki vaiheet asennuksesta testaukseen ja käyttöönottoon sujuivat ongelmitta. Erityiskiitos Petrille, joka piti huolen siitä, että käyttöönotto hoidettiin huolellisesti loppuun saakka. Moottorit ja generaattorit ovat toimineet käytännössä erinomaisesti, eikä suurempia ongelmia ole ilmennyt käyttöönoton jälkeen.”, kommentoi Työveneen projektipäällikkö Antti Vikainen.
Telesilta vastasi projektissa aluksen sähköistämisestä, automaatio- ja navigointijärjestelmistä sekä eri järjestelmien saumattomasta integroinnista.
”Sähköistys aluksessa alkoi syksyllä 2023 ja kesti kokonaisuudessaan noin puoli vuotta. Varsinaista asennusta edelsi sähkösuunnittelu, luokitusprosessi ja verstaalla tapahtuva keskusvalmistus. Projektin aikataulu on ollut haastava ja aikataulu viivästyikin jonkin verran erinäisistä syistä, mutta ei sähköistyksen takia. Haastavaa projektista teki se, että Telesilta ei itse tilannut kaikkia sähkönjakelujärjestelmän laitteita, jolloin tiedonkulun toimivuus alihankintaverkostossa oli kriittisen tärkeää. Projektia on edistetty kiinteässä yhteistyössä Työveneen ja sen alihankintaverkoston, kuten myös Machineryn kanssa.”, kertoo Telesillan toimitusjohtaja Joonas Puustelli.
”Machineryn kanssa yhteistyö on sujunut hyvin ja asiat on saatu sovittua yhdessä. Jokaisessa projektissa on aina ongelmia, mutta ne pitää saada ratkaistua yhdessä ja tässä olemme onnistuneet. Kaiken kaikkiaan moottoreiden integroiminen oli meille helppoa ja niin sanotusti ”peruskauraa” meidän projekteissamme. Kokonaisuutena olen tyytyväinen yhteistyöhömme ja kaikki meni hyvin.”, lisää Telesillan työnjohtaja Juho Soininen.
____________
Uudenkaupungin Työvene Oy on suomalainen laivojen ja työalusten rakentamiseen erikoistunut yritys. Yhtiö perustettiin 11. maaliskuuta 1987. Yritys rakentaa aluksia teräksestä, alumiinista tai näiden yhdistelmästä. Pienempien alusten rakentaminen on yrityksen ydinosaamista. Teräksen ja alumiinin yhdistämistä käytetään usein aluksen painopisteen alentamiseen, mikä on tärkeää erityisesti ammattilaisten käytössä oleville aluksille. Keveämmät alukset ovat myös keskeisiä meriteollisuuden vihreässä siirtymässä.
Lue lisää Työveneestä täällä: Työvene – Advanced marine projects (tyovene.com)
Vuonna 1978 perustettu Telesilta on HarjuElekter konserniin kuuluva sähköurakointiyritys, joka on erikoistunut meriteollisuuden sähkösuunnitteluun ja -urakointiin sekä maapuolen vaativiin sähköurakointihankkeisiin. Harju Elekter Group on Tallinnan pörssissä listattu sähköalan konserni, joka toimii usealla liiketoimintasektorilla tarjoten tulevaisuuden ratkaisuja asiakkaiden sähköistyksen ja automatisoinnin tarpeisiin.
Lue lisää Telesillasta täällä: Telesilta Oy – Harju Elekter
Machinery on toiminut Cummins-moottoreiden virallisena maahantuojana jo yli 60 vuoden ajan. Tarjoamme laajan valikoiman Cummins-moottoreita ja meriapplikaatioita sekä jälkimarkkinointipalvelut maahantuojan vankalla kokemuksella. Tutustu Cummins-moottoreiden valikoimaamme täällä: Moottorit – edustuksemme Cummins ja Kubota – Machinery
Ajankohtaista
Rekrytointi
Machinery Oy jakautuu kahdeksi itsenäiseksi yritykseksi: Machinery Oy ja Machinery MT Oy – Tavoitteena parantaa asiakaslähtöisyyttä sekä selkiyttää sisäisiä prosesseja
Lue lisääMetallintyöstö
Metallintyöstö