Varavoimajärjestelmän modernisointi turvaa puhelinkeskuksen toimivuuden

Elisa Oyj on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Jyväskylässä sijaitseva puhelinkeskus on Elisalle erittäin kriittinen, sillä se on tietoliikenteen ja viestiverkoston solmukohta, joka varmentaa sähkönsaannin kaikille puhelinkeskuksille, tietoliikenne- ja matkapuhelinverkon laitteille. Machinery on mukana turvaamassa kriittisen kohteen toimivuutta.
elisa

Puhelinkeskus rakennettiin 80-luvulla. Keskuksessa on paljon vuosia takana, joten Machinery toteutti keskuksen varavoimajärjestelmän modernisoinnin, jolla varmistetaan, että kriittisen kohteen tekniikka vastaa tämän päivän vaatimuksia. Varavoimakoneen ohjauskeskus vaihdettiin, ja varavoimakone on nyt sähköverkkoon tahdistuva ja verkkoon rinnan käyvä.

- Uudistuksen hyöty on, että kun sähkökatko tulee ja sähköverkko palaa normaaliksi, niin ei tule uutta katkoa. Varavoimakone tahdistaa automaattisesti itsensä verkkoon rinnan ja vaihtaa varmistetun kuorman generaattorilta verkolle, kertoo Elisan varavoima-asiantuntija Osmo Lähteenmäki.

Modernisointi tuo myös taloudellisia etuja.

- Taloudellinen hyöty on ilmeinen, jos asiakkaalla on vanha kone, jossa on vähän käyttötunteja. Tällöin ei tarvitse vaihtaa koko varavoimakonetta vaan ainoastaan ohjauskeskus, jonka jälkeen laite on jälleen tämän päivän vaatimusten tasalla, kuvailee Elisan varavoimajärjestelmän modernisointia hoitanut projektiteknikko Henrik Park-Björklund Machineryltä.

Varavoima turvaa myrkyissä

Suomessa riehuneet myrskyt ovat aiheuttaneet viime vuosina satoihin miljooniin euroihin nousevat vahingot ja mittavat korvausvastuut. Syksyllä 2013 erityisesti Eino- ja Seija-myrskyt olivat niin yritysten kuin kuluttajienkin vaivoina. Asiakkaiden liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen on kuitenkin Elisan ykkösprioriteetti kaikissa olosuhteissa.

- Isot myrskyt ovat aiheuttaneet huolia myös Elisan tukiasemaverkossa, mutta isoilla asemilla laitteet ovat toimineet. UPS-laitteet turvaavat järjestelmiä lyhyiden katkoksien varalta, mutta varavoima on oleellinen osa, jos sähköt menevät poikki pidemmäksi aikaa, kertoo Lähteenmäki.

Machinery on ollut Elisan kumppani puhelinkeskuksen perustamisen alkuvuosista lähtien. Lähteenmäen ei tarvitse pitkään miettiä syitä pitkäaikaiseen kumppanuuteen.

- Yhteistyö perustuu Machineryn ammattimaisuuteen, hyvään laatuun ja osaavaan palveluun, hän kiittelee.

Lisätietoja:

Osmo Lähteenmäki, varavoima-asiantuntija, Elisa Oyj, puh. 010 264 4540, osmo [dot] lahteenmaki [at] elisa [dot] fi
Henrik Park-Björklund, projektiteknikko, Machinery Oy, puh. 020 163 0339, henrik [dot] park-bjorklund [at] machinery [dot] fi