Rovaniemen kenttä ei pimene koskaan

Kun sähkönjakelu katkeaa, varavoima takaa Rovaniemen lentokentällä ihmisten turvallisuuden. Myös matkalaukut liikkuvat.

Kuva: Finavia

Viime vuonna Rovaniemen lentoaseman kautta kulki 403 892 matkustajaa. Kenttä onkin matkustajamäärältään yksi Suomen suurimmista lentoasemista. Matkustajahuiput ajoittuvat etenkin talviaikaan. Onhan Rovaniemi Joulupukin virallinen lentoasema.

Lentoasemaa on kehitetty jatkuvasti sen yli 70-vuotisen historian ajan. Se on muun muassa palkittu teräsrakenteena vuonna 1992. Nyt se on saanut huomaamattoman ja teräksiseen kokonaisuuteen sulautuvan elintärkeän lisän – Machineryn uuden varavoimalaitoksen.

Uusi varavoimalaitos turvaa sähköt Rovaniemen lentokentän matkustajaterminaalille. Kokonaisuuteen kuuluvat aggregaatin lisäksi muun muassa polttoaineen päivä- ja varastosäilöt, ohjauskeskus, jäähdytysilman otto- ja poistojärjestelmä suodattimineen sekä kiskot, joilla sähkövirta siirretään jakokeskukseen. Järjestelmän voimanlähteenä hyrisee 21-litrainen V 12 -dieselmoottori. Varavoimalaitoksesta saadaan sähkötehoa ulos 600 kVA.

Sähköä alle sekunnissa

Luotettavat, asiantuntemuksella ja ammattitaidolla suunnitellut ja toteutetut sähkönsyötön varajärjestelmät ovat lentokentille elintärkeitä. Ilman niitä sähkökatkoa seuraisi kaaos. Kiitoradat pimenisivät, UPS-laitteiden hiivuttua lennonjohto ja tutkat mykistyisivät. Matkalaukut eivät liikkuisi ja turvatarkastukset tyrehtyisivät.

Rovaniemellä kahdella varavoimalalla taataan 3 000 metriä pitkän ja napapiirin ylittävän kiitoradan valot sekä lennonjohtotornin ja terminaalirakennuksen toiminta. Varavoiman avulla lentokoneet pystyvät laskeutumaan turvallisesti ja matkustajat saadaan ohjattua hallitusti terminaalista ulos.

Machinery Suomen lentokenttien toiminnan turvana

Finavialla on 25 lentoasemaa, joista reilusti yli puolella on Machineryn varavoimalaitokset. Yhteistyö on jatkunut lähes kolme vuosikymmentä. Ensimmäiset koneet toimitettiin jo vuonna 1984.

"Finavia on valtion omistama osakeyhtiö ja toimimme yleisten hankintaehtojen mukaan. Kyse on kuitenkin aina kokonaisuudesta. Arvioimme esimerkiksi sen, miten huolto pelaa. Machineryn palvelu on ollut aina todella hyvää, ja se on ollut yrityksen yksi vahvuus. Esimerkiksi vikatilanteissa pitkän linjan ammattilaiset osaavat usein jo puhelimessa sanoa, että katsopa tämä asia nyt ensimmäiseksi. Apua on aina tullut – ja nopeasti”, Finavian varavoimalaitoksista vastaava sähköinsinööri Pauli Järvimäki sanoo.

Tärkein kyky – suunnitella järjestelmät

Kaikki Machineryn varavoimalaratkaisut ovat yksikönpäällikkö Juha-Pekka Honkasen mukaan avaimet käteen -toimituksia, joihin kuuluvat myös käyttöönotto ja koulutus asiakkaan luona.

Jokainen varavoimalaitos räätälöidään alusta asti asiakkaan tarpeiden ja käyttötarkoituksen mukaan. Meillä on kyky suunnitella järjestelmät. Periaatteessa tarvitsemme vain dieselmoottorin ja generaattorin, loput teemme itse. Tärkeä osa kokonaisvaltaista palvelua on myös varavoimajärjestelmien ylläpito ja testaus, joilla varmistetaan varavoimaloiden ehdoton toimintavarmuus.