Raskas ruoppaus vaatii hyvin huolletun moottorin

Meriväylien ruoppaus on ympärivuorokautista, raskasta työtä, jossa moottoreiden luotettavuus nousee etusijalle. Siksi Wasa Dredging Oy luottaa hyvin huollettuihin Cumminseihin.
raskas ruoppaus

Teksti Pertti Suvanto
Kuvat Olli Urpela

Wasa Dredging Oy louhii ja ruoppaa satamia ja merenkulkuväyliä järeällä kalustolla. Yhtiö on itse rakennuttanut ruoppauslaivastonsa ja modernisoi kalustoaan säännöllisesti. Erikoisosaamista on vedenalainen louhinta.Yrityksen asiakkaina ovat kunnat, satamat ja isot rakennusliikkeet. Liikevaihdosta suurin piirtein puolet syntyy koti-Suomessa ja puolet ulkomailla.

Yrityksellä on kaksi ruoppaajaa, joissa on 120-tonninen ja 250-tonninen kaivinkone. Parhaillaan valmistuu uusin ruoppaaja, johon asennetaan 360-tonninen kaivuri. Se on yksi Euroopan järeimmistä ruoppaajista.

Wasa Dredging Oy:n tekninen päällikkö Mats Söderblom on ollut mukana johtamassa kaikkien kolmen ruoppaajaan rakennustyöt.

”Lautan vakaus ja vahvat tukijalat ovat tärkeitä asioita. Merenkäynnillä on hirveät voimat. Myös moottorien ja hydrauliikan pitää toimia. Kaikissa kaivinkoneissamme on Cumminsin moottorit, jotka ovat olleet todella hyviä ja luotettavia”, kertoo Söderblom.

Myös ympäristöarvot on otettu huomioon merialusten suunnittelussa.

”Olemme ISO 9001 sertifioitu yritys ja noudatamme myös ympäristöstandardien vaatimuksia. Merellä päästöt eivät saa olla korkeita. Kaikki moottorit eivät vaatimuksia alita, toisin kuin Cumminsin moottorit.”

Nyt kahteen moottoreista Machinery on tekemässä peruskunnostuksen.

”Urakoissa koneet tekevät raskasta työtä 24 tuntia vuorokaudessa. Tunninkin seisaus maksaa meille paljon rahaa, eikä se ole ainoa huoli. Saatamme olla laivaväylällä keskellä merta ja jos myrsky nousee, on pakko päästä pois”, Söderblom sanoo.

”Tämän takia teemme huollot ja remontit mieluummin etuajassa. Ennakoiva huolto tulee pidemmällä aikavälillä edullisemmaksi, kuin että koneet ja laitteet halvaantuisivat keskellä työmaata. Kaikkien huoltojen on oltava ajan tasalla.”

Machinery Oy:n huoltopäällikkö Jussi Virtasen mukaan säännöllinen huolto on tarpeen ja sillä voidaan pidentää moottorin elinkaarta. Uusissa Cumminsin moottoreissa huollettavaa on nykyisin kuitenkin varsin vähän ja huoltovälit ovat pitkiä.

”Meillä on käytössä valmistajan tietokone- ja vikadiagnostiikkaohjelmat. Tarjoamme asiakkaillemme kaikki moottorien kunnossapito- ja huoltopalvelut sekä huoltosopimuksia. Meillä on kaikki valmistajan suosittelemat varaosat ja huoltotarvikkeet. Olemme olleet Cumminsin virallinen edustaja ja maahantuoja jo vuodesta 1964, niinpä kokemusta ja varastoa on kertynyt.”

Wasa Dredgingin tekninen päällikkö Mats Söderblom kiittääkin joustavaa ja ammattimaista palvelua. Apua on tullut vaikka keskellä yötä.

”Jos on sattunut joku häikkä, he ovat meitä auttaneet. Kun olemme tarvinneet varaosia, ne ovat olleet seuraavana päivänä satamassa”, Söderblom kertoo.