Puolustusvoimien luottokumppani

Puolustusvoimat on ollut Machineryn asiakas jo 1940-luvulta lähtien. Muutama vuosi sitten yhteistyö laajeni puitesopimuksella myös Ilmavoimien kalustohuoltoon. Machineryn vastuulla ovat muun muassa järeät maavirta- ja hydrauliikkateholähteet. Niiden ansiosta lentokalusto pysyy katkeamattomassa käyttökunnossa kelloon ja kalenteriin katsomatta.
Kuva: Olli Urpela

Ilmavoimien käyttämän järeän varavoimakaluston huolto ja kunnossapito vaatii monessa kohtaa vankkumatonta erikoisosaamista, johon perinteiset korjaamot eivät pysty. Tässä kohtaa kumppaniksi valikoitui muutama vuosi sitten Machinery, joka on jo pitkään vastannut kyseisten koneiden maahantuonnista ja varaosista.

”Tulimme tilanteeseen, jossa ei ollut enää järkevää hoitaa koko huolto- ja kunnossapitoketjua omin voimin. Teemme edelleen pienet huollot ja tarkastukset itse, mutta isommista korjauksista ja laitepäivityksistä vastaavat Machineryn ammattilaiset. Näin meillä säilyy järkevä tuntuma niiden käyttöön ja huoltoon”, Ilmavoimien Materiaalilaitoksen insinööri Harri Luhtalampi selvittää.

Työnjako on yksi esimerkki puolustusvoimien uudistumisprosessista, jossa tiettyjä tukitoimintoja kilpailutetaan ja ulkoistetaan osaaville kumppaneille. Machineryn valttina oli teknisen osaamisen lisäksi pitkä, jo 1940-luvulla alkanut asiakkuussuhde Puolustusvoimien kanssa.

Yhtiö on kuulunut myös Ilmavoimien tavarantoimittajiin lähes yhteistyön alusta alkaen. Tekniikan ohella Machinerylta on ostettu muun muassa polttoaineiden lisäkomponentteja ja pesuaineita.

”Pitkä yhteistyö näkyy selkeästi yhtiön toiminnassa. Machineryn puolella ymmärretään meidän tarpeemme, äärimmäisen tiukat laatukriteerit ja toimintatapamme”, Luhtalampi kiittelee.

Kysyvälle vastataan

Kiitosta Luhtalammelta saavat myös joustavuus ja asiakaslähtöisyys. Huoltopuheluihin vastataan viipymättä ja neuvot tulevat kuin sieltä kuuluisalta apteekin hyllyltä.

”Moni asia saadaan hoidetuksi ihan puhelimen välityksellä. Muutaman täsmentävän kysymyksen jälkeen Machineryn päässä tiedetään, kannattaako heidän lähteä paikan päälle vai pystymmekö korjaamaan vian itse. Tämäkin on sitä kustannustehokasta kumppanuutta ja alan huippuosaamista, jonka ylläpitämiseen meillä ei ole resursseja.”

Parhaillaan on käynnissä mittava maavirtalähteiden päivitysprojekti, jossa laitteet huolletaan, tarkastetaan sekä säädetään standardien ja vaatimuksien mukaisiksi.

Machineryn Puolustusvälineet ja ilmailu -liiketoiminnasta vastaavan johtajan Jarmo Kosamon mukaan Ilmavoimat on vaativa asiakas, jonka kohdalla ei tehdä minkäänlaisia laatukompromisseja.

Perinteisen tilaa–toimita-mallin sijasta suuntana on pitkäjänteinen kunnossapitokumppanuus.

”Kyse on viime kädessä myös kriisivalmiuden ylläpidosta. Jos jotain sattuu, pitää toimittamiemme ja huoltamiemme koneiden, laitteiden ja järjestelmien toimia, vaikka niitä ei olisi käytetty vuosikausiin. Tämä nollatoleranssi ohjaa jokaista työntekijäämme”, Kosamo painottaa.